Update VO

Training Dunamare Academie 26 september en 17 oktober 2024!

Wat doe je als je een NT2-leerling in de klas krijgt? De NT2-leerling die bij jou op school is ingestroomd, zit nog midden in het tweedetaalverwervingsproces. Op de vorige school (de ITK of ISK) is een goede basis gelegd voor het Nederlands. Bij jou op school moet de Nederlandse taalvaardigheid zich verder ontwikkelen.

Tijdens deze interactieve training krijg je meer inzicht in wat deze leerling nodig heeft in het VO. En wat voor rol jij daarin als (vak)docent kunt spelen. Dat is namelijk een heel belangrijkerol!

Je gaat na twee bijeenkomsten de deur uit met meer inzicht in de NT2-leerling. En met concrete tips en handvatten zodat je de volgende dag er direct in jouw lessen mee aan de slag kunt. Lekker praktisch dus!

De training wordt gegeven door de twee doorstroombegeleiders vanuit het Samenwerkingsverband VO. Zij hebben veel ervaring met lesgeven op aan NT2-leerlingen op de ITK en ISK en met de begeleiding naar het VO.


Terugblik:
Na de herfstvakantie is er een start gemaakt met de drie focusscholen; Het Haarlem College, het Spaarne College en het Mendelcollege!

Doel van dit project is een zo optimaal mogelijke doorstroom van meerjarige nieuwkomers (oud ITK, ISK en andere taalklassen) in het VO te bewerkstelligen. Op iedere focusschool is nu 1 contactpersoon. Deze persoon noemen we de BN’er, oftewel ‘Begeleider nieuwkomer. Van oktober tot en met december zijn er 4 gezamenlijke bijeenkomsten geweest. In deze bijeenkomsten hebben we met elkaar gekeken naar alles rond de inschrijving en de aanmelding van meerjarige nieuwkomers. Op alle drie de scholen zijn de inschrijfformulieren aangepast. Denk hierbij aan vragen als: Hoelang de leerling in Nederland is. Welke taal/talen de leerling kan spreken, schrijven en lezen en welke taal er thuis gesproken wordt. Op twee scholen wordt er voor ITK-leerlingen een speciale inschrijfdag georganiseerd. Er zal tijdens de inschrijving ook een tolk aanwezig zijn. Wat ontzettend fijn!

Op iedere school is een NT2-kaart ontwikkeld en wordt deze ingezet. Op deze kaart staat welke rechten leerlingen hebben ten aanzien van het maken van toetsen en welke hulpmiddelen zij mogen gebruiken ook tijdens de lessen. Van leerlingen op één school hebben we terug gehoord dat het echt heel goed werkt. “Alle docenten weten dat het kan en mag en weten ze het niet dan is er iemand die daar op let”. Op een andere school is een strippenkaart ontwikkeld. De leerlingen kunnen met deze strippenkaart een afspraak maken met een docent waar ze aan gekoppeld zijn. Deze docent helpt hen verder als ze iets niet begrijpen. Bij de start van het schooljaar is dit begeleid d.m.v. gesprekken. Wat heb je nodig? Hoe plan je dat in? Aan wie stel je de vraag?

Er wordt ook meegekeken in ‘taalklassen’ en monitoren samen met de BN’er hoe het met de oud ISK/ITK leerlingen op hun nieuwe school gaat. Heeft de leerling het naar zijn zin op school? Welke vakken vindt hij/zij lastig? Wat heeft deze leerling extra nodig? Er wordt natuurlijk ook gekeken naar wat er al goed gaat en we kunnen gelukkig vertellen dat veel leerlingen het erg naar hun zin hebben op hun nieuwe school. Een aantal leerlingen moest wel even wennen en hebben hun plekje nog niet helemaal gevonden. Een leerling benoemde: “De taalklas is heel fijn, omdat we dan weer even samen zijn”. Van drie oud- kopklasleerlingen is inmiddels bekend dat zij na de kerstvakantie opstromen van vmbo-basis naar vmbo- kader. Wat ontzettend knap!

Van januari tot maart gaan we de kennis van de BN’ers vergroten d.m.v. workshops. Onder andere over cultuurverschillen en oudercommunicatie. En heel gaaf op één school gaan we tijdens een studiedag samen met de BN’er een workshop geven aan mentoren. Het gaat met kleine stapjes, maar toch ontzettend fijn om te merken dat er steeds meer bewustzijn komt in wat meerjarige nieuwkomers leerlingen nodig hebben om door te kunnen groeien in het VO.

Ander nieuws

IB netwerkbijeenkomst 15 mei

15 mei vond het tweede IB-netwerk plaats, wat in teken stond van onderwijs aan nieuwkomers. We zijn gestart met een inspirerende keynote van Andy Oppong die ons meenam in zijn reis als nieuwkomer. Aansluitend twee workshops door Adviescentrum HaarlemTaal over het afstemmen van cultuurverschillen en de thuistaal van onze leerlingen.

De laatste ITK maatjes afgestudeerd.

In 2019 startten we vanuit Adviescentrum Haarlemtaal met het ITK Maatjesproject, opgezet door Marieke Postma, Lenneke Grobbe en Edith. Ons doel: duurzame en effectieve ondersteuning bieden aan nieuwkomers in het basisonderwijs. De sleutel bleek het opleiden van een ITK-maatje op school: iemand die leerkrachten ondersteunt en nieuwkomers monitort.

"Kijkje in de keuken 2" kijken, delen & inspireren

Op woensdag 9 april ontvingen we ruim 20 onderwijsprofessionals tijdens ons evenement "Kijkje in de keuken". Met dit tweede 'Kijkje in de keuken'-moment van het schooljaar 2024-2025 boden we onderwijsprofessionals opnieuw de kans om onze aanpak van dichtbij te ervaren.

Yes! De tweede training coördinator nieuwkomers is begonnen!

Bij het Adviescentrum HaarlemTaal verwelkomden we afgelopen woensdag een nieuwe groep (B) bevlogen onderwijsprofessionals die zich gaan specialiseren in het begeleiden van nieuwkomers. In dit tweejarige traject delen we niet alleen kennis, maar bieden we ook praktische handvatten om het onderwijs aan nieuwkomers te versterken en te verrijken.