Project VO

4 Focusscholen 

Inmiddels zijn er 4 Focusscholen. Het Spaarne College. Het Haarlem College, Het Coornehert Lyceum en het Mendel College. Op iedere school is een Taalklas. De nieuwkomers leerlingen worden naast de reguliere lessen ook begeleid in de taalklasen. Een persoon de NT2 docent, de BN'er (begeleider nieuwkomer) begeleidt de leerlingen in de Taalklas. 

De doorstroom begeleiders van de ISK en de ITK komen op de Focusscholen en ondersteunen bij  hulpvragen die er zijn. Naast de individuele ondersteuning hebben de doorstroombegeleiders 3 workshops gegeven. De eerste workshop ging over communicatie met ouders die geen Nederlands spreken. De tweede bijeenkomst ging over Cultuurverschillen. In bijeenkomst 3 hebben we het over het belang van woordenschgat gehad. Ook is er een format van een Stappenplan gedeeld. Een plan waarin beschreven wordt hoe een meerjarige nieuwkomers leerling goed kunt opvangen. Het Stappenplan is voor in het Taalbeleidsplan.


Na het PO nu ook een proect in het VO! ISK en ITK starten samen een pilot op het Haarlemcollege, het Spaarnecollege en het Coornhert!


Aanleiding:
In het najaar van 2020 is er een enquête gehouden op VO-scholen die meerjarige nieuwkomers ontvangen. Hieruit kwam een aantal knelpunten naar voren:

  • Er is weinig bekend over de leerlingen die nog maar kort in Nederland zijn.
  • De leerlingen worden niet aangemerkt als zorg leerling waardoor er te laat om hulp wordt gevraagd.
  • Er is weinig of geen oudercontact
  • Er is geen aanbod voor woordenschat
  • Taalgebruik van docent is snel, leerlingen durven geen hulp te vragen
  • Scholen willen wel samenwerken op dit vlak, maar het lukt steeds niet.

Hieruit zijn aanbevelingen gekomen. In het komende schooljaar, 2021-2022 gaan we gezamenlijk (SWV Zuid-Kennemerland VO, ISK, ITK en de 3 VO-scholen) deze pilots draaien om de knelpunten op te pakken en de aanbevelingen uit te voeren. In september volgt het plan van aanpak op deze site!

Ander nieuws

IB netwerkbijeenkomst 15 mei

15 mei vond het tweede IB-netwerk plaats, wat in teken stond van onderwijs aan nieuwkomers. We zijn gestart met een inspirerende keynote van Andy Oppong die ons meenam in zijn reis als nieuwkomer. Aansluitend twee workshops door Adviescentrum HaarlemTaal over het afstemmen van cultuurverschillen en de thuistaal van onze leerlingen.

De laatste ITK maatjes afgestudeerd.

In 2019 startten we vanuit Adviescentrum Haarlemtaal met het ITK Maatjesproject, opgezet door Marieke Postma, Lenneke Grobbe en Edith. Ons doel: duurzame en effectieve ondersteuning bieden aan nieuwkomers in het basisonderwijs. De sleutel bleek het opleiden van een ITK-maatje op school: iemand die leerkrachten ondersteunt en nieuwkomers monitort.

"Kijkje in de keuken 2" kijken, delen & inspireren

Op woensdag 9 april ontvingen we ruim 20 onderwijsprofessionals tijdens ons evenement "Kijkje in de keuken". Met dit tweede 'Kijkje in de keuken'-moment van het schooljaar 2024-2025 boden we onderwijsprofessionals opnieuw de kans om onze aanpak van dichtbij te ervaren.

Yes! De tweede training coördinator nieuwkomers is begonnen!

Bij het Adviescentrum HaarlemTaal verwelkomden we afgelopen woensdag een nieuwe groep (B) bevlogen onderwijsprofessionals die zich gaan specialiseren in het begeleiden van nieuwkomers. In dit tweejarige traject delen we niet alleen kennis, maar bieden we ook praktische handvatten om het onderwijs aan nieuwkomers te versterken en te verrijken.