Op 32 scholen een ITK maatje

Inmiddels loopt het project 3,5 jaar. Een interessante mix van scholen. We zien dat steeds meer scholen die voorheen nooit met een NT2 leerling te maken hadden, zich nu aangemeld hebben. Zo langzamerhand lijken er nog maar weinig scholen in Haarlem eo te zijn die geen meertalige leerlingen in huis hebben.

De ITK maatjes die het eerst gestart zijn in augustus en december 2019 zijn afgestudeerd. Zij houden hun kennis up to date tijdens de verschillende netwerkbijeenkomsten. 
De groepen die in april en augustus 2020 zijn gestart, zijn druk bezig om de kennis die ze hebben opgedaan te verspreiden op hun school. Er worden beleidsplannen geschreven, stappenplannen gemaakt en praktische kwaliteitskaarten worden ingezet. Alles om ervoor te zorgen dat er geen (NT2) leerling meer tussen wal en schip valt.

Wat we proberen is dat de beginsituatie van de kinderen al vóór de start op de nieuwe school bekend is. Er vindt een goede warme overdracht plaats van ITK naar basisschool en waar nodig en mogelijk wordt er een programma op maat gemaakt. De leerling draait niet met alle vakken mee met de groep, maar krijgt aanpassingen op sommige vakgebieden. Op het moment dat er getoetst gaat worden krijgt de leerling toetsen op eigen niveau en niet standaard op groepsniveau. Een kind immers dat bij uitstroom van de ITK een M4 III score heeft op begrijpend lezen kan geen toets maken op M6 niveau. Het ITK maatje speelt een rol in dit alles. Zij bekijkt samen met de leerkracht wat er nodig is en na de toetsen analyseren ze, samen met de IB-er, of er voortgang is en hoe het programma vormgegeven moet worden in de periode erna.

Een uitdaging is het voor de leerkrachten die ermee te maken hebben om een en ander te organiseren in de klas. Er zijn immers nog veel meer kinderen die hulp nodig hebben! Toch zien we stapje voor stapje mogelijkheden en kansen verschijnen waardoor kinderen toch sprongen in de leerstof blijven maken. Uiteindelijk komen ze dan wel uit op het niveau dat bij hen past.

Ander nieuws

IB netwerkbijeenkomst 15 mei

15 mei vond het tweede IB-netwerk plaats, wat in teken stond van onderwijs aan nieuwkomers. We zijn gestart met een inspirerende keynote van Andy Oppong die ons meenam in zijn reis als nieuwkomer. Aansluitend twee workshops door Adviescentrum HaarlemTaal over het afstemmen van cultuurverschillen en de thuistaal van onze leerlingen.

De laatste ITK maatjes afgestudeerd.

In 2019 startten we vanuit Adviescentrum Haarlemtaal met het ITK Maatjesproject, opgezet door Marieke Postma, Lenneke Grobbe en Edith. Ons doel: duurzame en effectieve ondersteuning bieden aan nieuwkomers in het basisonderwijs. De sleutel bleek het opleiden van een ITK-maatje op school: iemand die leerkrachten ondersteunt en nieuwkomers monitort.

"Kijkje in de keuken 2" kijken, delen & inspireren

Op woensdag 9 april ontvingen we ruim 20 onderwijsprofessionals tijdens ons evenement "Kijkje in de keuken". Met dit tweede 'Kijkje in de keuken'-moment van het schooljaar 2024-2025 boden we onderwijsprofessionals opnieuw de kans om onze aanpak van dichtbij te ervaren.

Yes! De tweede training coördinator nieuwkomers is begonnen!

Bij het Adviescentrum HaarlemTaal verwelkomden we afgelopen woensdag een nieuwe groep (B) bevlogen onderwijsprofessionals die zich gaan specialiseren in het begeleiden van nieuwkomers. In dit tweejarige traject delen we niet alleen kennis, maar bieden we ook praktische handvatten om het onderwijs aan nieuwkomers te versterken en te verrijken.