Na vijf jaar komt er een einde aan het ITK Maatjesproject – maar niet aan de missie.

In 2019 startten we vanuit Adviescentrum Haarlemtaal met het ITK Maatjesproject, opgezet door Marieke Postma, Lenneke Grobbe en mijzelf. Ons doel: duurzame en effectieve ondersteuning bieden aan nieuwkomers in het basisonderwijs.

De sleutel bleek het opleiden van een ITK-maatje op school: iemand die leerkrachten ondersteunt en nieuwkomers monitort. Het project liep drie jaar per groep – van intensieve begeleiding en inhoudelijke bijeenkomsten tot zelfstandig aan de slag op school.

In totaal zijn er negen groepen gestart, en in april 2025 heeft de laatste groep hun certificaat behaald. Daarmee ronden we het project officieel af.

Maar onze inzet stopt hier niet. De behoefte aan passende begeleiding voor nieuwkomers blijft. Daarom hebben we een structureel vervolg ontwikkeld: de training ‘Coördinator Nieuwkomers’. Deze tweejarige training, net als het ITK Maatjesproject ondersteund door Samenwerkingsverband Zuid-Kennemerland, start in oktober alweer met groep 3.

We zijn trots dat ons project landelijk veel scholen en organisaties heeft geïnspireerd. Want samen kunnen we meer.

Ander nieuws

IB netwerkbijeenkomst 15 mei

15 mei vond het tweede IB-netwerk plaats, wat in teken stond van onderwijs aan nieuwkomers. We zijn gestart met een inspirerende keynote van Andy Oppong die ons meenam in zijn reis als nieuwkomer. Aansluitend twee workshops door Adviescentrum HaarlemTaal over het afstemmen van cultuurverschillen en de thuistaal van onze leerlingen.

"Kijkje in de keuken 2" kijken, delen & inspireren

Op woensdag 9 april ontvingen we ruim 20 onderwijsprofessionals tijdens ons evenement "Kijkje in de keuken". Met dit tweede 'Kijkje in de keuken'-moment van het schooljaar 2024-2025 boden we onderwijsprofessionals opnieuw de kans om onze aanpak van dichtbij te ervaren.

Yes! De tweede training coördinator nieuwkomers is begonnen!

Bij het Adviescentrum HaarlemTaal verwelkomden we afgelopen woensdag een nieuwe groep (B) bevlogen onderwijsprofessionals die zich gaan specialiseren in het begeleiden van nieuwkomers. In dit tweejarige traject delen we niet alleen kennis, maar bieden we ook praktische handvatten om het onderwijs aan nieuwkomers te versterken en te verrijken.